O nietrafionych prezentach, czyli jak zwracać lub reklamować prezenty? – FILM

Święta, święta i po świętach, porozmawiajmy o nietrafionych lub uszkodzonych prezentach i prawach konsumenta.

expand_more

Co robić, kiedy drugiego dnia świąt podeszwa tych pięknych butów, które dostałeś pod choinkę, oderwała się?

  • Czy w każdej sytuacji możesz oddać towar?
  • Jak przebiega reklamacja i gwarancja?
  • Jakie są terminy zwrotu towaru i odzyskania pieniędzy?
  • Co mówią procedury i na co można liczyć w ramach uprawnień konsumenckich?

Zapraszam do oglądania!

Film okazał się przydatny? Zachęcam do subskrypcji kanału, zostawienia komentarza i łapki w górę.

Tego wszystkiego dowiesz się z filmu, który dla Ciebie nagrałam. A jeśli nie chcesz oglądać, możesz przeczytać ten artykuł.

Zwrot towaru

Zasady zwrotu towaru zależą od tego, gdzie został on kupiony. Czy był to sklep stacjonarny, sklep online, Instagram czy inny zakup na odległość?

Zwrot w sklepie stacjonarnym

Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu. To jest tylko jego dobra wola.

Ten obowiązek pojawia się, kiedy sprzedawca wywiesi w sklepie regulamin, np. karteczkę przy kasie, że zwroty są przyjmowane w terminie 14 czy 30 dni. Zdeklarował się, więc zwrot powinien przyjąć.

Kiedy kupujesz buty i przy kasie wisi kartka „Zwroty w terminie 14 dni”, to jeśli przyjedziesz za dni 12 i kartki tam nie będzie, sprzedawca musi przyjąć towar, bo się zdeklarował, że tak zrobi. I nie jest ważny powód zwrotu, czy są za małe, za duże, kwadratowe, w ciapki czy po prostu nie takie. Sprzedawca nie może już powiedzieć: „Zwrotów nie przyjmujemy”.

Co innego, gdy w momencie zakupu nigdzie nie było informacji o zwrotach. Wtedy nie można zmusić sprzedawcy do przyjęcia towaru.

Prawa konsumenta do zwrotu towaru – zakupy online

W przypadku zakupów na odległość sprzedawca ma obowiązek przyjąć towar, a konsument ma prawo zwrócić daną rzecz bez tłumaczenia, dlaczego zwrotu dokonuje.

W ciągu 14 dni od dnia zakupu można towar zwrócić. Trzeba napisać oświadczenie o odstąpieniu od umowy i daną rzecz odesłać. W praktyce najczęściej wygląda to tak, że kupujący wkłada oświadczenie do pudełka z towarem, który odsyła.

Czym jest rękojmia?

Rękojmia to potocznie reklamacja.

Masz prawo reklamować towar zakupiony lub otrzymany w prezencie, kiedy:

  • towar jest niezgodny z opisem,
  • coś się stało z zakupionym towarem, np. ujawniła się jakaś wada.

Ile czasu jest na złożenie reklamacji?

Termin na złożenie reklamacji to 2 lata od momentu zakupu oraz rok od stwierdzenia przez konsumenta danej wady.

Jeśli widzisz, że odkleja Ci się podeszwa w bucie, to sprzedawca w momencie przyjmowania reklamacji spyta, kiedy tę wadę zauważyłeś. Właśnie po to, żeby sprawdzić, czy Twoja reklamacja mieści się w czasie.

Wydłużony termin na reklamację

Jeżeli stwierdzisz wadę towaru w ostatnim dniu tego dwuletniego okresu, który masz na reklamację, to ten termin 2 lat ulega wydłużeniu.

Nawet jeśli 3 dni przed zakończeniem okresu reklamacyjnego zauważysz, że coś jest nie tak z Twoim butem, to zaczyna obowiązywać termin roczny od dnia stwierdzenia wady.

Można więc powiedzieć, że na reklamację mogą być nawet 3 lata.

Jak wygląda procedura reklamacji?

Obowiązkiem konsumenta jest udowodnić sprzedawcy, że nabył towar właśnie u niego. Dowodem idealnym jest paragon. Może być też faktura lub wydruk z konta bankowego, z tej konkretnej transakcji.

Wiele osób o tym nie wie, że dowodem zakupu może być także… świadek. Możesz przyjść z kimś i powiedzieć, to z nim kupowałem te buty tego i tego dnia. Jego zeznania to dowód na to, że te buty są od tego sprzedawcy, którego wskazał.

Pierwszą rzeczą, którą trzeba zrobić, reklamując towar, to udowodnić w jakikolwiek sposób – przez paragon, fakturę, wyciąg z konta czy zeznania świadka, że właśnie u tego sprzedawcy towar został kupiony.

Jak napisać reklamację?

Samą reklamację trzeba sporządzić na piśmie. Piszesz po prostu na czystej kartce, co się wydarzyło. „Drogi Sprzedawco! 12 marca rozkleiły mi się buty, zupełnie nie z mojej winy. Proszę o pilne rozpatrzenie reklamacji”.

Sklepy zazwyczaj mają swój wzór wniosku do wypełnienia. Zdarza się, że sprzedawca sam wypisuje za konsumenta reklamację (np. w stacjonarnym sklepie obuwniczym), a kupujący tylko ją podpisuje.

Co dalej?

Od momentu otrzymania reklamacji sprzedawca musi zacząć nad nią procedować.

Sprawdzi, czy wada, o której mowa w reklamacji, rzeczywiście nie powstała z winy klienta np. przez złe użytkowanie. Czy towar sam z siebie jest wadliwy i ta wada uwidoczniła się w trakcie użytkowania?

Jeżeli sprzedawca stwierdzi, że dany towar ma wadę i ta wada jest niezawiniona, może wymienić daną rzecz na nową lub zwrócić pieniądze.

Kwota zwrotu to ta sama kwota, którą zapłaciłeś za towar. To nie będzie cena, którą teraz ma dany produkt. Nawet jeśli buty, które reklamujesz, teraz są przecenione i są połowę mniej warte, niż za nie zapłaciłeś, to i tak otrzymasz kwotę, która była w dniu zakupu.

Nieważne, o co prosisz

Co do zasady, możesz prosić sprzedawcę o wymianę butów, a nie o ich naprawę, ale to od niego zależy decyzja w tej sprawie. Twoje żądanie nie jest dla sprzedawcy wiążące i nie musi on dostosować się do Twojej prośby.

Jeżeli on sam stwierdzi, że buty są do naprawienia i po naprawie będą bez wad, to może taki sposób reklamacji wybrać.

Natomiast jeżeli dana rzecz była już 2 lub więcej razy naprawiana, to jest dużo większa szansa, że otrzymasz zwrot pieniędzy za zakup.

Uwaga! To nie wynika z przepisów prawa. Jest to bardziej uznaniowe. Dużo zależy od tego, jak się ze sprzedawcą dogadasz.

Prawa konsumenta do zwrotu towaru – gwarancja

Gwarancję daje gwarant i to różni ją od reklamacji, którą zapewnia sprzedawca.

Pokażę to na swoim przykładzie. 

Kupiłam sobie bezprzewodowe słuchawki Apple’a. One były na gwarancji. Kiedy mi się zepsuły, poszłam do sklepu z prośbą, by mi je wymienili w ramach rękojmi. Chłopak ze sklepu powiedział: 

„Wie pani, w ramach rękojmi to pani będzie bardzo długo czekać, bo my musimy zawieźć je do serwisu, w którym będą je naprawiać. Najlepiej byłoby, gdyby sama poszła pani do serwisu”.

I tak trafiłam do serwisu gwaranta. Nie skorzystałam z rękojmi, tylko z gwarancji, żeby nie tracić czasu.

Słuchawek mi nie naprawiono, dostałam nowe, ale w ramach gwarancji, nie rękojmi.

Gwarantem może być sprzedawca, dystrybutor, producent. Gwarantuje on, że coś nie straci swoich właściwości. Nie ma obowiązku dołączania gwarancji, dlatego można powiedzieć, że gwarancja jest takim ekstra dodatkiem do produktu. Jeśli przy zakupie zostałeś poinformowany o gwarancji, to nikt nie może jej cofnąć.

To od Ciebie zależy wybór czy chcesz skorzystać z rękojmi, czy z gwarancji. Ja jestem starej daty i zazwyczaj towar reklamuję, choć bardzo rzadko. Przy elektronice warto wybrać gwarancję, bo szybciej sprawa zostanie załatwiona.

Termin gwarancji

Karta gwarancyjna określa:

  • termin obowiązywania
  • szerokość gwarancji (czyli wszystko to, co jej podlega), 
  • jak wygląda procedura, 
  • czy możliwa jest wymiana sprzętu, czy tylko naprawa.

Termin gwarancji jest zawarty w karcie gwarancyjnej. Natomiast termin rękojmi wynika z przepisów prawa.

Mam nadzieję, że wszystkie prezenty, które dostałeś, były trafione i nic z tego, co napisałam o prawach konsumenta do zwrotu towaru, się nie przyda.

A jeśli obejrzałeś film, który dla Ciebie nagrałam, to zachęcam do kliknięcia łapki w górę i subskrybowania mojego kanału po więcej prawniczych treści opowiadanych po ludzku. 

Do zobaczenia!

Dodaj komentarz